22 Hoe je een lamp in een groep kan plaatsen (R 2011)

Voor het maken van renderingen met kunstlicht is het belangrijk om alleen die lampen aan te zetten die ook daadwerkelijk invloed hebben op je rendering. Het laten meerekenen van andere lampen maakt het renderen onnodig langdurig. 
In de renderdialoog kan je lampen in een groep plaatsen. Als je veel lampen hebt is dit een uiterst onhandige methode. Ook het aanklikken van je lamp in 3d geeft geen mogelijkheid om je lamp in een groep te plaatsen.

Lees meer: 22 Hoe je een lamp in een groep kan plaatsen (R 2011)

11 Toposurface invoeren t.o.v. NAP, vervolg (R 2110)

In het artikel van 27 Oktober over het invoeren van hoogten t.o.v. NAP kreeg ik een vraag of het ook mogelijk is om op een bepaalde level wel projecthoogte weer te geven maar met een verwijzing naar de hoogte t.o.v. NAP.

Gedeeltelijk is dit mogelijk. Zie onderstaande afbeelding. Je kan echter maar één hoogte weergeven of de hoogte t.o.v. NAP of de projecthoogte.  Laten we een kijken hoe dat in zijn werk gaat.

Lees meer: 11 Toposurface invoeren t.o.v. NAP, vervolg (R 2110)